Itt van végre a nyaralás ideje, sok család apraja-nagyja indul autóval a közeli vagy távoli úticélok felé.
Sokan küzdenek azzal a problémával, hogy a bekapcsolt biztonsági öv vágja a nyakukat, emiatt nem is szívesen kapcsolják be. Mindnyájan tudjuk, hogy mennyire fontos a biztonsági öv használata, ezért jó ötlet, ha kényelmesebbé tesszük puha öv takaró párnával.
A párna akkor is jó szolgálatot tesz, ha ne adj’ Isten nagy fékezésre, vagy ütközésre kerül sor, hiszen komoly sérüléstől óvhat meg bennünket.
Az ebben a leírásban látható párnát egy barátnőm rendelte tőlem, aki egy szerencsés kimenetelű, de sérüléseket okozó baleset után rendelte a védőpárnákat. A sérüléseiket a biztonsági öv vágása okozta…
4 darab öv védő párnát készítettem a családnak. A két első üléshez és a hátul ülő nagyfiúnak barna kordbársonyból, a kicsi lánynak sárga kordbársonyból készítettem a párnát. Azért ezt az anyagot választottam, mert nagyon kellemes tapintású, pamut anyag, amely nyári ruhában is kellemes érintésű a bőrnek.
Anyagszükséglet 1db párnához:
- Fedlapból és hátlapból: 15 x 25 cm-es darab
- szivacsból vagy vatelinből: 15 x 25 cm-es darab
- Tépőzár: 23-25 cm
- Ferdepánt: kb 90 cm
- Szalagok, csipkék izlés szerint
A biztonsági öv 4,5 cm széles, ezért 3×5 cm =15 cm szélesre készítettem az övet.
A párna hossza 25 cm
Egy papírra rajzoljuk fel a 15 x 25 cm-es téglalapot, a sarkait kerekítsük le, majd vágjuk ki.
Kiválasztjuk a fedlapot, ez az anyag fog érintkezni a bőrünkkel az autóban. A kiválasztott anyagra rajzoljuk rá a téglalapot. Sötét anyagra szabókrétával, vagy vékonyra elkoptatott szappannal rajzolhatunk, világos anyagra puha ceruzával vagy golyóstollal rajzoljunk! Mindig az anyag fonákjára rajzoljuk a mintát! Vágjuk ki a fedlapot. Nem kell varrás ráhagyást szabnunk a téglalap köré!
Kell egy hátlap is. Én egy keményebb, érdesebb anyagot választottam, hogy ne csúszkáljon a biztonsági övön a párna. De úgy gondolom, bármilyen nem csúszós anyag alkalmas lehet rá. Úgyanúgy ráhagyás nélkül szabjuk ki a hátlapot.
Ahhoz, hogy jó puha legyen a védőpárna, kell bele szivacs lap. Én 1 cm vastag szivacsot találtam itthon, ezzel dolgoztam. Alkalmas lehet vastagabb, vagy több rétegben szabott melegítő közbélés (vatelin) is a célra.
A szivacsból is szabjuk ki ugyanazt a téglalapot!
A három réteget egymásra fektetjük. A hátlap színe lefelé néz, közötte a szivacs (vagy vatelin), majd a tetején a fedlap, színével felfelé.
Pontosan összeillesztjük a rétegeket, és gombostűvel több helyen megtűzzük. Kijelölünk a fedlapon 5-5 cm-t (ez a keskenyebb oldalak harmadoló pontjai, majd összekötjük őket. Ekkor mindenképpen csak olyan jelölőt használjunk, ami könnyen eltávolítható, hiszen az anyag színén dolgozunk.
Ezen a vonalon fogunk végig varrni. Egyrészt szorosabban összefogjuk vele a három réteget, másrészt ezen a varrási vonalon fog hajlani a párna a biztonsági övre felhelyezve.
Varrjunk végig a jelölési vonalakon. A varrás elejét és végét oda-vissza varrással erősítsük meg!
Ezt követően cik-cakk öltéssel szegjük körbe az oldalakat! Figyeljünk arra, hogy mind a három réteget összefogjuk és eltisztázzuk. Széles öltést használjunk, nagy öltéshosszal!
Ekkor van alkalmunk díszíteni a párnánkat, ha szeretnénk. Én a varrógépem díszítő öltéseit használtam, minden párnán másikat. Varrhatunk rá akár pamut csipkét, farkasfogat, figurás cimkét is stílusunknak izlésünknek megfelelően.
Ezután következik a párna beszegése.
Ezt legegyszerűbben ferdepánttal oldhatjuk meg.
Nyissuk szét a ferdepántot, fektessük le a beszegett párnát fedlapjával felfele az asztalra. A tőlünk távolabbi hosszanti oldalon kezdjük el felgombostűzni a ferdepánt egyik szélét a párnára. Ha jobb kezesek vagyunk, ez könnyen megy, balról jobbra haladunk. (balkezeseknél a párna felénk eső szélére gombostűzünk jobbról balra haladva) A gombostűk ezáltal úgy kerülnek az anyagba, hogy a varrógépes varrásnál könnyen ki tudjuk majd húzni. Mindig a varrásvonalon gombostűzünk, esetünkben ez a ferdepánt hajtásvonalára esik. Az anyag szélétől kb 5 mm-re dolgozunk, a cik-cakk szegés a varrás ráhagyásba kell essen!
A sarkoknál kicsit lazábbra hagyjuk a ferdepántot, majd miután körbeértünk, elvágjuk. Az indulási szélnél alul behajtjuk, majd a végét a behajtott vég fölé gombostűzzük. Ezzel el is szegjük a feldepánt-végek találkozását.
A ferdepánt végek találkozási pontjánál kezdjük el a gépi varrást. Oda-vissza varrással rögzítjük, majd elindulunk a hajtási vonalon. A gombostűre ne varrjunk rá, mert eltörheti a gép-tűnket, ezért mielőtt gombostűhöz érnénk, azt húzzuk ki! A sarkoknál óvatosan varrjunk, a ferdepánt ne gyűrődjön, ne húzódjon! Azért kerekítettük le a téglalap sarkait, hogy kényelmesebben dolgozhassunk!
Miután körbeértünk, hajtsuk be a ferdepántot és gombostűzzük úgy le, hogy a hátlaponl nyúljon túl a ferdepánt széle az előző varrási vonalon! Az előlap felől gombostűzzünk, mert arról fogunk varrni is! A tőlünk távolabbi szélen dolgozzunk, hogy megfelelő irányba álljanak a gombostűk a varráshoz!
Ha véletlenül túl széles lenne a három rétegű anyag a ferdepánt alatt, nyugodtan vágjuk le ollóval olyan keskenyre, hogy körbe érje a ferdepánt!
Ezután a párna fedlapja felől varrjuk le a ferdepántot. Az ferdepánt széle mellett közvetlenül varrva észervétlen lesz a varratunk, vagy dolgozhatunk a ferdepánt szélétől 1 mm-re keskeny díszítő varrattal is, kedvünk szerint.
Ha mindezt elvégeztük, már majdnem kész a párnánk!
Már csak a tépőzár hiányzik!
25 cm tépőzárat szabjunk le a párnához, és az egyik felét a fedlap egyik hosszanti oldalára illesztjük.
A lekerekített sarkoknál a tépőzárat is kerekítsük le! A tépőzárat körben le kell varrni, a keskeny végeken oda-vissza varrással erősítsük meg! Ez a felület kapja a legnagobb terhelést, amikor levesszük a párnát a biztonsági övről.
A tépőzár másik oldalát az ellentétes oldalon a párna hátlapjára illesztjük. Próbáljuk ki, hogy összehajtva jó helyre kerül-e!
Ugyanúgy lekerekítjük a sarkokat, majd erősítéssel felvarrjuk a helyére!
És ezzel elkészült a párnánk! 🙂
Ráadás: Alvópárna elkészítése.
Így készül a biztonsági öv párnával kombinált alvópárna:
Keress olyan pihe-puha anyagot, amire szívesen hajtanád a fejedet út közben – persze, csak akkor, ha nem Te vagy a sofőr! 🙂
Vágj ki belőle 28 x 30 cm méretű téglalapot. (a 28 cm-es oldal lesz a hosszanti oldal, a 30 cm pedig adja a buciságát ) Hajtsd félbe a 30 cm-es oldal irányában, színét a színére hajtva, és a hosszanti oldalon varrd végig. Ezután a varrási vonalat húzd középre.
Készíts 2 db 4,5 cm széles, kb 16cm hosszúságú pántot! Az egyik keskeny végét szegd el.
Dugd bele őket a kifordított párnába úgy, hogy a párna nyitott végein középen kilógjon a pántok nem elszegett vége. A pántok többi része a párna belsejében van.
Varrd le a párna egyik keskeny oldalát, a sarkait lekerekítve. Középen a pánt végét is varrd a párna részei közé.
Varrd le a párna másik keskeny oldalát is, közéfogva a pánt végét. Hagyj akkora nyílást, amelyen keresztül ki tudod fordítani és kitömheted a párnát.
Fordítsd ki a párnát és tömd ki apróra tépkedett vatelinnel (én szilikonizált poliészter golyókkal tömtem ki).
Varrj tépőzárat a pántok végére, és készen is van!
A párna kombinálva használható a biztonsági öv párnával a gyermekek nagy örömére.
(A bejegyzést a gledita.hu oldalam blogjáról vettem át – 2015-ös bejegyzés)